خبري-اجتماعي
مجمع جهاني صوفي هاي املشي

 املش دارای معادن بسیاری از قبیل : میکا ، دولمیت ، سنگ نمای گابرودویریت ، سنگ نمای مرمریت ، فلدسپات و اندیس معدنی گچ است . همچنین تنها کارخانه میکای سیاه کشور که کار آن تولید پودر میکابرای مصرف درحفاری شرکت ملی نفت می باشد ، در روستای "البرز" املش قرار دارد.

 

سر دودمان ايل صوفي، سلطان نعمت الله صوفي نام داشت. دولتيارخان فرزند يار محمد خان فرزند خليل السطان(يکي از امراي سلاطين صفوي)، در دوره‌ي شاه عباس خدماتي نموده، اعتباري کسب کرد و مصدر اموري گرديد. چندي بعد، شاه با توطئه اطرافيان نسبت به او بدبين شده و دوليتارخان نيز در مقابل، تحريکاتي عليه شاه عباس اول تدارک ديد. سرانجام قواي وي بدستور پادشاه صفوي سرکوب و اين آزاد مرد ايل صوفي در سبزه ميدان قزوين به دارآويخته شد. سپس ايل صوفي به دوگروه تقسيم شده، قسمتي به قندهار و قسمتي ديگر به قوچان کوچانده شدند. شاه طهماسب با مهاجرت ايل صوفي از قوچان به گيلان (1004 ه. ق)، ولايت رانکوه را به ولي سلطان(رييس وقت ايل صوفي) واگذار نمود. آنان اندکي بعد از استقرار در گيلان، املش را به جهت موقعيت خاص جغرافيايي مر کز تيول خود قرار داده و املاک سرزمين‌هاي ديلمان و رانكوه در اختيار ايل صوفي نهاده شد، تا در مقابل تجاوزات اشرار بر جلگه شرقي گيلان پايداري نمايند.  



ادامه مطلب ...

نامی است مرکب از دو واژه «ام» و «لش» که «لش» به معنی راکد ، ایستاده ، و «ام» به رود و رودخانه اطلاق می‌شود. بنابراین املش به معنی رود تنبل و راکد از جریان ایستاده می‌باشد.
املش با وسعتی حدود ۵/۴۶۹ کیلومتر مربع در ۱۶ کیلومتری شهرستان رودسر واقع گردیده ، فاصله املش تا مرکز استان ۷۵ کیلومتر است ، آب و هوای املش به علت قرار گرفتن در کنار ارتفاعات سرسبز و ییلاقات بسیار مطبوع می‌باشد. قومیت مردم املش گیلک با لهجه بیه پیش (شرق گیلان) و گویش املشی تکلم می‌کنند. مردم املش دارای مذهب اثنی عشری می‌باشند.

 



ادامه مطلب ...

می تراود مهتاب

می درخشد شب تاب

نیست یک دم شکند خواب به چشم کس ولیک

غم این خفته ی چند

خواب در چشم ترم می شکند

 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبري و آدرس صوفيكده.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 4
بازدید کل : 7002
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1